מעבר לתוכן

הורה האחזות


Eytan

הודעות מומלצות

למה זה מה שאני עושה לפני שאני חוזר לבסיס?

שלום לכולם, היום אדבר אתכם על אחד השירים היותר מעניינים שיצא לי להכיר לאחרונה, כפי שאפשר אולי להבין מהכותרת השיר הוא "הורה האחזות".

בואו נתחיל באשכול:

מה זה השיר הזה?

אז אני אתחיל עם מעט רקע כללי על השיר עצמו. בואו נתחיל לרגע עם מילות השיר:

יודע חקלאי פיקח,
והוא הנחיל זאת לצבא,
שאת הזן יש לשבח,
ולהיטיב בהרכבה.
(היטיב בהרכבה)

הוחלט ונלקחה שיבולת,
הירכיבוה - חרבות,
חמרה, חמרה המערבולת,
יצא הנח"ל לשדות.
(הנח"ל לשדות)

הורה כרוב והורה תרד,
עגבניה עלי כידון!
הורה נח"ל מסחררת
הורה חסה, הורה צנון!
הורה טנק רתום לפרד,
הורה סיירי התות,
הורה נח"ל מסחררת,
הורה האחזות.

יקום חייל למשך זרע,
וחקלאי יקלע אל בול.
יש נח"ל שיודע הרה
לזרום כדי לתת יבול.
(כדי לתת יבול)

זה פרושו של משק עזר,
ככה ייכתב בדו"ח.
כל השקאה של צנון וגזר
היא השקעה לזמן ארוך.
(רק אל תעשה לי ברוך)

הורה כרוב והורה תרד...

כאן שיבולים עומדות במתח,
כל עץ זקוף כמו חייל.
והתמצאות יפה בשטח
יוכיחו ערוגות בצל.
(יוכיח הבצל)

ראשי כרובים עומדים אין רחש,
זבוב על אף אין מגרש,
כאן בשורות עובר מין לחש
ההאחזות חמש חמש.
(יוכיח החמש)

הורה כרוב והורה תרד...

אם מישהו מכם תרח לקרוא את המילים (ובכנות אני כנראה לא הייתי קורא), אפשר להבין כי זה שיר צבא, ואחד טוב על פי דעתי. אבל כנראה שאם תחפשו על השיר תגלו כי זה שיר של כוורת שיצא באלבום "פוגי בפיתה" שיצא בשנת 1974. מה שאומר שהוא לא באמת שיר צבאי כמו נגיד השיר של להקת צה"ל "אין לך מה לדאוג" שאני בטוח שכולכם מכירים. אז מה זה אומר? שהשיר עצמו רק מתחקה להיות שיר צבאי? אז התשובה היא שא' גם אם לא גוף צהלי הוציא את השיר הוא עדיין אמור להחשב שיר צהלי אבל בואו נגיד שזה הסבר לא מספיק טוב אז... ב' מסתבר שהשיר של כוורת הוא בכלל קאבר של השיר, ושהשיר במקור הוא של להקת נח"ל שיצא בשנת 1956 באלבומם הראשון. (אגב למעוניינים יש גם ביצוע של שם טוב לוי ואריק איינשטיין אבל באשכול אגע בו פחות).

 

מה דעתי על השיר?

אני אתחיל עם הביצוע של להקת הנחל בתור התחלה- בואו נתחיל מכך שהשיר במקור הוא 2 דקות, שזה נחשב מאוד קצר באופן כללי לשיר, כנראה שככה נראו שירים מלפני 80 שנה. מה שאני אוהב לגבי הביצוע הראשון הוא את הדרך בה הביצוע ממש נשמע כאילו הם שרים את זה בצורה אפשר לדמיין אותם רוקדים הורה לצלילי השיר, בין אם זה בבית הראשון שכולם שרים, ובין אם זה הבית בית שאחד שר לצלילי תופים, מה שגם מראה צורה ממש אני אקרא לזה נורמטיבית לשיר כלהקה ברחוב, בנוסף לכך שביצוע ממשיך בקצב אחיד לאורך כולו. סך הכל אני חושב שזה ביצוע טוב של הלהקה אבל לצערי המקור הפעם לא שרד כמו הקאבר.

לגבי הביצוע של כוורת- נתחיל רגע בזה שהביצוע הוא כשלוש וחצי דקות שזה זמן יותר סטנדרטי לשיר כמו שאנחנו מכירים כיום. מה שאני אוהב בכוורת היא שכוורת להקה מיוחדת, חבורה של 7 אנשים שכל אחד מהם לבד יכול להיות והיה זמר מצליח בזכות עצמו, מה שנותן להם הרבה אופציות לזמר, קולות רקע, שירה מאוחדת וגווני קולות שונים. מה שרואים ממש בבירור בשיר הזה. בין אם זה שברוב השיר הלהקה ברובה שרה יחדיו, לחלקים הקטנים שבהם (נראה לי שזה אפרים שמיר) אומר דברים בטון מוזר כמו "יצא הנחל לשדות", למשך בית ששרים גם בטון ומתנסה ולסוף ששרים בו בטון גבוהה. הקצב של השיר מאוד דינמי ומרגיש כמו סוג של שיר שמנסה להיות רציני אבל לא באמת. מה שלדעתי מאפיין הרבה משירי כוורת, אבל ככה אני אוהב את השירים שלהם לפחות.

 

איזה מהביצועים אני אישית מעדיף?

התשוב לשאלה זו קלה, לדעתי יש סיבה שהביצוע של כוורת עדיין יחסית מוכר בקרב נגיד ההורים שלי או חברים שלי שאוהבים מוזיקה ישנה. אבל הביצוע של להקת כוורת יחסית נשכח עם הזמן לעומת נגיד שלווה ושמלה אדומה שאולי חלקכם מכירים. הביצוע של כוורת הרבה יותר בולט, זורם ואין הרבה ביצועים שנחשבו יותר טובים מביצועיו של אריק איינשטיין. לכן השיר שנמצע אצלי בפלייליסט הוא של כוורת.

קישורים:

הביצוע של כוורת:

 

הביצוע של להקת הנח"ל:

 

הביצוע של שם טוב לוי ואריק איינשטיין:

 

 

קישור לתוכן
שיתוף באתרים אחרים

סיקור מעולה!

אהבתי את הדעות שלך על השיר, נראה שאתה יותר מסתם אוהב שירים קלאסיים.

שמח שחזרת מהלונה פארק 😉

קישור לתוכן
שיתוף באתרים אחרים

האשכול נחמד, אבל במקרה של שיר כמו זה תמיד נחמד לגעת קצת בהיסטוריה שלו, שבמקרה הזה היא די מעניינת.

השיר מדבר על הנח"ל המקורי - זה שפעל מעט שונה מהחטיבה של היום. בזמנו הנח"ל הורכב מבני קיבוצים ומושבים, שכל חייהם עבדו במשק יחד עם חברי הקיבוץ/המושב בו גרו וגיוס לצבא יצר בעיה - מצד אחד לא יהיה מי שיעזור במשק, אבל מצד שני בני המשקים לא תורמים למדינה כמו שהם רוצים. ככה הוקם פיקוד הנח"ל ב1948 שבמסגרתו התגייסו בני משקים לצה"ל במטרה לתרום למאמץ הצבאי, אך כחלק מהשירות שלהם עבדו במשקים ביישובים בהם גרו או ביישובים שהיו צריכים עזרה במקומות אחרים במדינה. על זה השיר מדבר - על החיבור של הנח"ל גם לחקלאות וגם לצבא, הרי החקלאי באמת פיקח ואת הידע שצבר בשדה הוא הנחיל בצבא - בדיוק כמו שהשיר אומר 😋

קישור לתוכן
שיתוף באתרים אחרים

הצטרפות לשיח

באפשרותך לשלוח הודעה כעת ולהירשם מאוחר יותר. אם ברשותך חשבון, ניתן להתחבר עכשיו לשליחת הודעה דרך חשבונך.

אורח
הוספת תגובה

×   הדבקה כטקסט עשיר.   הדבקה כטקסט רגיל במקום

  מאושרים אך ורק 75 סמייקונים.

×   הקישור שלך מוצמד אוטומטית.   הצגה כקישור במקום

×   תוכן הקודם שלכם שוחזר.   ניקוי עורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • צופים לאחרונה   0 משתמשים

    • אין משתמשים רשומים שצופים בדף זה.
×
×
  • יצירת חדש...